fredag 29 april 2011

Prosit! / Vappen & första maj

Haha, jag sitter o nyser hela tiden! Har gått runt o nyst precis hela dan... Jobbigt värre ;)
  
Jag tog nyss en paus från möbleringen o la mig ner o vilade en stund. Jag är så himla slut, men jag vill få det klart idag! Jag kommer ju knappt att vara här i Vasa nu de kommande 4 veckorna, så jag vill göra i ordning allt innan jag far så att jag inte lämnar Roy i sticket ;) (Om ni undrar så har jag ju som sagt praktik i Kovjoki fr.o.m. måndag, o Roy börjar jobba här i Vasa samma dag, så därför kommer vi att vara på skilda håll nu några veckor framöver.) Roy kommer såklart hem norrut då han får nån ledig dag, o jag kommer också att komma till Vasa på helgerna ifall Roy inte har möjlighet att komma hem.

Lösa planer inför Vappen & första maj, antagligen blir det Kovjoki station på första maj i alla fall, en tradition för mig sen jag var liten. Jag har varit där varje år förutom förra året då jag sålde ballonger på Vasa torg (usch haha). Det firas alltid stort i Kovjoki på första maj. Folk ända från Sverige, Norge & Danmark kommer dit till gamla tågstationen, där det bjuds på program & säljs plättar, varm korv, tunnbröd & glass, o så får barnen rida på hästar & åka karusell. Superkul! O så får man förstås åka med det gamla ångloket som tuffar iväg ett par km o vänder om o kommer tillbaka. Den lilla rutten tar typ 20 minuter, verkligen häftigt att se hur det fungerade förr.
Jag, liksom många andra Kovjoki-bor, brukar hjälpa till att steka plättar, sälja godis eller göra glassar.
Man ser alltid massor med bekanta ansikten, o det är faktiskt helt otroligt att det samlas sådär mycket folk på samma ställe på en gång i lilla Kovjoki. En tradition som jag nog alltid kommer att hålla mig till mer eller mindre så länge det ordnas.

Kanske några av mina läsare brukar komma till Kovjoki på första maj? 

Hoppas det blir varmt i helgen, jag vill kunna gå klädd sådär igen! :} Men tyvärr får jag väl nog nöja mig med byxor, i alla fall så länge jag är sådär förkyld. 

7 kommentarer:

  1. Men skulle inte du prova på att vara i glasskiosken på första maj?

    SvaraRadera
  2. Anonym} Jo, det ska jag! :) Det blev lite oklart där ett tag, så jag trodde att jag inte ska det, men nu fick jag veta att jag visst ska det, så på söndag står jag på Vasa torg o säljer glass! :)

    SvaraRadera
  3. Okej du ska ha det trevligt, kanske jag ser dig på söndag då. :)

    SvaraRadera
  4. Tå ska vi koma trampand in ti stan å köp glass! :) Millan vilka tider e du tär?

    SvaraRadera
  5. Vet du vilken tid det börjar och slutar vid Kovjoki station imorgon? :)

    SvaraRadera
  6. Anonym3} Det börjar 11 o slutar 16:30! :)

    SvaraRadera
  7. Tack för infon! :)

    SvaraRadera