lördag 23 oktober 2010

LCHF

-Nån som provat på LCHF?
-Tips på bra LCHF-bloggar?
-Ge mig viktiga tips & råd.
-Förklara för mig hur jag ska klara av att leva helt utan socker?!

Det här är det sjukaste jag gjort på länge, men jag kommer att må så jäkla bra av det.
Vill ni veta vad jag väger? 62. Då vet ni det. Jag vill ner till strax under 60. Då kommer både kropp & själ att må bra.
Jag vet att det kanske låter sjukt, om nån tar det på fel sätt, men jag har i så många år mått dåligt över min vikt (fastän jag vet att jag inte är överviktig. (Ja, jag har varit det också.)) Men jag har lite för mycket på fel ställen bara, så att säga.

Ni kan kritisera detta hur mycket ni vill, det får ni göra om ni känner för det. Men peppa mig gärna också. Det är mitt val, mitt liv, min kropp. O jag har ju ändå tagit ett klokt beslut o gjort ett hälsosamt val. Det är ju inte precis så att jag kommer att svälta mig. Nej, jag kommer aldrig att behöva gå hungrig.

Det är en sak jag undrar över bara, o nu frågar jag er som är insatt i det här området eller som själv har provat på LCHF: Då jag nått min målvikt, o om jag då känner att jag vill börja äta "som normalt" igen.. (Dvs. all sorts mat, och godis nu&då) ..Finns det några risker med det? Kommer jag då t.ex. att gå upp en massa kilon igen? Eller kan jag stanna på den nya vikten även om jag ändar om mina kostvanor till "det normala"?

Och bara för att förtydliga det hela: Jag mår inte bra med min kropp just nu, det har jag inte gjort på länge. Jag vill inte bli nån skinny brud utan kurvor & former, nej jag vill ha kvar min röv (haha) -För KURVOR ÄR SEXIGT, kom ihåg det alla tjejer! Smala tjejer är snygga också, men det skulle inte passa på mig att vara för smal, eftersom jag naturligt har breda höfter & stor röv.

Under tiden som jag går på LCHF, så ska jag träna lår & mage ordentligt så att jag får den kropp jag önskar. Det här är den bästa tiden att göra det på (enligt mig), på flera vis. Jag är 20 o vet att min kropp är färdig utvecklad, o så är det bästa årstiden att börja träna på också eftersom det är långt till sommarn, så man behöver inte känna nån stress över att det måste gå fort o att man måste vara i toppform på bara några veckor. Nej nu kommer jag att ha över 7 månader på mig att prova mig fram med olika metoder för att komma i toppform och förhoppningsvis få ett bättre självförtroende innan nästa sommar. Då kanske jag törs gå till stranden oftare, o kanske tillochmed kan njuta av att bära tighta kläder och kunna vara stolt över min nya figur.

Ni kanske inte tar mig på allvar, eftersom jag har provat med olika metoder förut, o det har funkat några veckor tills jag helt enkelt inte orkat längre. Men nu känner jag att det här är det rätta, eftersom jag får äta mycket samtidigt som jag kommer att börja må bättre och förhoppningsvis gå ner några kg på köpet.

Jag vet att det är många som reagerar negativt på sånahär inlägg, så lätta ert hjärta o skriv precis vad ni tycker. Jag vill veta! Positivt som negativt. Ris & ros.

Men jag behöver er hjälp också. Ni som vet nåt om detta. Jag ställde frågan i mitten av detta inlägg -Om det finns några "risker" med att gå upp alla kilon igen då jag nått min målvikt o kanske vill börja äta som normalt igen?

Jag börjar på måndag. Ska förbereda mig ordentligt dessa dagar nu innan o börja vänja kroppen lite nu redan. O kom ihåg: -
Det är mitt val, mitt liv, min kropp!
  

Bild lånad från google.

8 kommentarer:

  1. hur lång är du ?

    SvaraRadera
  2. Jag skulle rekommendera att du börjar lite i gången, för det här är ju inte en sprint, utan ett långlopp, så att säga.

    Leta reda på lite recept som finns på nätet och testa dig fram!

    Själv är jag inte så insatt på LCHF, men däremot med GI-metoden finns en JÄTTEBRA bok!"GI i praktiken" heter den! (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100114103)

    Där får man massor med information, menyer för flera veckor och träningstips mm.

    Jag inser att du inte frågade om GI just nu, men vad jag ville komma fram till är att i denna bok så indelar författaren ner hela proceduren i tre faser. Den första är när du äter jättelite kolhydrater för en "snabbstart", sedan kommer fas två där du får börja äta lite mera och till sist stabiliseringsfasen, man äter nästan som "vanligt", fast inga chipsorgier på en lördagskväll eller så ;-)

    Så jag gissar att det borde finnas liknande böcker om LCHF, och hittar du en sådan så behöver du inte oroa dig om att gå upp i vikt sen när du återvänder tillbaka till mera vanliga matvanor!

    Men helt kan man väl aldrig återvända, gissar jag. Det har åtminstone inte jag gjort. För det är ju inte en diet, det är en livsstilsförändring.

    Lycka till! :-)

    SvaraRadera
  3. http://annajdjacobsson.wordpress.com/ och http://klarasgiblogg.blogspot.com/

    där är en bra början. jag åt en blandning mellan LCHF och GI under veckodagar och vad jag ville på helger under våren jan-maj och gick ner 8 kg. efter det har jag ätit precis vad jag själv vill och inte gått upp ett enda kilo ändå. det gick nog riktigt bra. är mycket frukt och bär, yoghurt, kesoplättar (finns recept på anna jacobssons blogg), ost, blomkål...

    en fråga bara:

    du kommer hinna gå ner till under 60 kg på en månad, det är du väl medveten om?!

    lycka till!

    SvaraRadera
  4. Tusen tusen tack för era tips! Jag blir så glad av att se att ni lägger ner tid till att hjälpa mig o dela med er av era erfarenheter! Ni är underbara! :)

    SvaraRadera
  5. lycka till sara! :)

    SvaraRadera
  6. LCHF är en bra diet! jag vet inte hur det funkar när/om man börjar äta normalt igen, men det är SOCKRET som gör en tjock. Man går ner hur snabbt som helst bara man utesluter kolhydrater d.v.s. sockerarter. Det är dessutom ingen extremdiet utan du kommer bli både mätt och må bra. Det sämsta är att det är dyrare än att bara äta kolhydrater.

    SvaraRadera